welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pengikut

Sabtu, 24 November 2012

"AKU AMANAHMU"

Hati terpanggil untuk menceritakan ini. Biar ia menjadi suatu yang selalu diingati buat semua. Cerita hati bukan mahu sesiapa bersimpati atau merasai kesedihan, tetapi cerita hati ini mahukan agar sesiapa yang membaca berfikir dan tersedar pentinganya lelaki atau suami menghargai wanita atau isteri. Tidak terniat mahu mengecilkan hati sesiapa terutama lelaki. Tetapi ini adalah merupakan cerita hati daripada wanita-wanita yang teranaya di luar sana. Diri sekadar penyampai bagi mewakili tangisan hati mereka. Mungkin ceritanya tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Tapi diharap sedikit sebanyak mampu memberi gambaran kepada para pembaca.


Amanah...itulah yang wajib dipikul bagi seorang lelaki yang bergelar suami. Siapa amanahnya??? Dia adalah isteri. Begitu juga si isteri, dia perlu juga melaksanakan amanah iaitu tugasnya kepada suaminya. Perlu sama-sama menjaga tugas dan amanah yang Allah beri jika tidak mahu dipersoal di akhirat nanti. Tetapi cerita hatiku di sini sebagai mewakili wanita atau isteri. Apabila terungkapnya kalimah cinta,terungakai kalimah yang mengikatkan dua jiwa,maka terjalinlah satu ikatan yang sah bergelarlah suami dan isteri. Bila begitu ikhlaskan hati menerimanya dengan seadanya. Biar apapun terjadi, ikatan cinta tersemat kukuh dan abadi. Bagaimana? Bagaimana mahu kekalkan cinta itu? Mudah....hanya niat yang tulus dan ikhlas dari permulaannya.

Janganlah pada permulaannya hati cinta kerana rupa, cinta kerana harta, cinta kerana pangkat atau cinta kerana terpaksa. Pasti cinta itu sengsara. Cinta dunia itu nafsu. Habis semua tiada lagi cinta. Adakah itu yang kita mahu?? Tidak!!!Tidak!!! dan Tidak!!! Semua orang tak mahu. Biarlah cinta kita hingga ke syurga. Kekal baut selamanya. Maka begitulah alkisahnya buat mereka yang mengharapkan cinta yang abadi.


Tetapi, menjadi isu di abad ini...bila isteri ramai diperdaya oleh buaya darat! Marah bunyinya....Tetapi itulah hakikatnya bila menyelami hati isteri yang terkecewa. Senang memperbodohkan isteri... mentang-mentang dia tak sekolah tinggi. Senang-senang kata tak ada duit pada isteri sedang suami berjoli sana-sini. Mentang-mentang isteri hanya sebagai suri rumah, buat dia macam orang gaji. Isteri baju buruk, busuk tahu pulak nak keji sedang dia tak penah nak peduli isteri apa lagi nak belikan minyak wangi... Boleh pula cari ganti, cari yang seksi. Malah isteri dicaci dikatakan penyusah, asyik menghabiskan duit...bukan nak bantu cari duit... Itulah hakikat yang berlaku. Delima isteri, andai diceraikan tiada lagi tempat bergantung. Dengan terpaksa merelakan suami menganiyayainya. Bukan bodoh tetapi terpaksa kerana memikirkan anak-anak. Andai ditinggalkan pada siapa dia mahu bergantung...



Kenapa???kanapa jadi begini?? Mengapa perlu ditindas kaum yang lemah ini?? Bukankah mereka yang perlu dibela,dijaga dan disayangi??? Apa salahnya.... layan isteri dengan baik. Menghargainya dan menyayanginya. Berilah secukupnya yang termampu. Hakikatnya bukan wang engkau yang dia kejarkan, tetapi kasih sayang dan penghargaan yang dia perlukan. Dia sanggup hidup susah bersamamu, janji cintamu tetap bersama mekar di dalam hatinya.  Sedarlah... itu adalah amanahmu.. Biar seberat manapun engkau pikul menjadi pahala pada setiap keringatmu. Jangan dikesali, jangan mengeluh dan jangan engaku anggap dia sebagai bebanmu, kerana dia adalah amanahmu, bakal penentu syurgamu.... Fikirkanlah....Allahua'lam....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan