welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pengikut

Isnin, 28 Mac 2011

SETIAP SAAT BERSAMAMU

Fikiran ini serabut
Jiwa ini seakan menangis
Badan terasa lesu tak bermaya
Langkahku hanyut
Rentak kaki yang menapak di bumi Tuhan
tidak lagi mengikut rentak
Seakan pincang jalan orang yang kudung kakinya.
Jalan yang dilalui tidak seperti dulu
Dulu yang lurus dan terang,
Tapi kini banyak simpang dan gelap pula.
Perjalanan aku teruskan
Tapi tidak juga sampai ke destinasi yang ku tuju
Sedang hati ini bertambah gelisah
Seperti ada sesuatu yang ku tinggalkan
Hati ini terus meronta, menagis, gelisah dan resah
Jasad pula seperti terasa kesengsaraan hati
Turut sama sakit, lemah dan tidak bermaya
Aku adalah yang merasakan semua itu
Kerana hatiku berada pada jasadku
dan Jasad itu adalah diriku....
Selama ini aku lupa
Bahawa aku ada sesuatu yang Allah kurniakan
Tapi aku tidak gunakan ia sebaiknya
Ia adalah akalku
Mana perginya akalku??
Aku seperti orang bodoh
Tidak mahu berfikir hanya pandai melayan nafsu
Aku lupa untuk memikirkan tentang rontaan hatiku
Yang sebenarnya dahagakan minumannya iaitu iman
Aku yang selama ini jauh dan tersungkur di persimpangan
Aku leka dengan dunia!!!!!!
Aku lalai dari mengingati Allah!!!!!
Aku yang selalu buat dosa!!!!!!!
Akulah yang membinasakan diriku sendiri!!!!!!!!!
Akulah yang membiarkan hatiku mati!!!
Kerana dahagakan iman!!!
Aku membiarkan hatiku hitam!!!
Dengan titik-titik dosa yang hina!!!
Ya Allah...ampunkanlah aku
ampunkanlah segala kesalahanku
Aku mahu bertaubat pada-MU
Janganlah biarkan aku sesat di atas bumi yang Enagkau ciptakan
Bimbinglah langkahku agarku tetap berada pada jalan-MU
Aku tidak mahu menjadi golongan yang sesat,yang ingkar dan yang Engkau murkai
Ya Allah izinkan aku menjadi hamba-Mu yang soleh/solehah
Izinkanlah setiap masa yang Engkau berikan kepadaku untuk bersama-MU


DOA BUAT MENGUBATI PERASAAN DUKA ATAU STRESS


اللهم اني عبدك, وابن عبدك, وابن أمتك, ناصيتي بيدك, ماض في حكمك عدل في قضاؤك. أسألك بكل اسم هو لك, سميت به نفسك, أو علمته أحدا من خلقك, أو استأثرت به في علم الغيب عندك, أن تجعل القرآن ربيع قلبي, ونور صدري, وجلاء حزني, وذهاب همي


"Allahumma inni a'bduka, wabnu a'bdika, wabnu amatika, nasiati biyadika, madhin fi hukmika a'dlun fi qadha uka, as aluka bikulli ismin hualaka, samaita bihi nafsaka, au anzaltuhu fi kitabaka, au a'llamtuhu ahadan min khalkika, awi statharta bihi fi i'lmil ghaibi i'ndaka, an taja'la Quran rabi'a qalbi, wa nura sadri, wajala a huzni, wazahaba hammi"


Maksudnya: "Ya Allah sesungguhnya aku adalah hamba-MU, anak hamba-MU (lelaki) dan anak hamba-MU (perempuan). Ubun-ubunku dalam genggaman-MU, hukuman-MU berlalu kepadaku, Qadak (keputusan)-MU kepadaku adalah adil, aku mohon kepad-MU dengan setiap nama yang telah Engkau berikan untuk diri-MU,atau yang Engakau turunkan dalam kitab-MU, atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang daripada makhluk-Mu atau yang Engkau simpan dalam perbendaharaan ghaib daripada ilmu-Mu, agar Engkau jadikan al-Quran sebagai penyejuk hatiku, cahaya dadaku, pelenyap dukaku dan penghilang sedihku."

(Riwayat Ahamad)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan